Immunotherapie bij blaaskanker langere overleving

De finale analyse van de bij DUOS ondergebrachte Keynote 52 (KN52) bevestigt de veel langere overleving met immunotherapie (pembrolizumab) als eerste lijnsbehandeling (vȍȍr chemotherapie) bij blaaskanker dan wat bereikt kan worden met carboplatin/gemcitabine chemotherapie bij patiënten met voortgeschreden blaas- of urotheelkanker die PD-L1 positief is ( PD-L1 is een immunotest op tumorweefsel).

Het betreft geen gerandomiseerde studie, maar er is wel een betrouwbare vergelijking mogelijk met de uitkomsten van chemotherapie uit een andere grote studie bij patiënten met zeer vergelijkbare ziektekarakteristieken;  EORTC 30986.

Studie LEAP-11 immunotherapie bij blaaskanker

Momenteel loopt in een aantal DUOS centra de studie LEAP-11 waarbij alle blaaskanker patiënten die anders in aanmerking zouden komen voor een behandeling met carboplatin/gemcitabine, indien de tumor PD-L1 positief getest is,  immunotherapie krijgen (pembrolizumab), met of zonder een tweede medicijn lenvatinib. Het doel is te onderzoeken of lenvatinib de effectiviteit van immunotherapie met pembrolizumab nog verder verbetert. Alle patiënten in de studie krijgen dus immunotherapie.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in