Immunotherapie en niercelcarcinoom: 100 vragen

Niercelcarcinoom of nierkanker is de meest voorkomende vorm van kanker die ontstaat in de nier. Wanneer de ziekte te uitgebreid is voor een operatie of is uitgezaaid, dan wordt behandeld met medicijnen. Het meest voorkomede type niercelcarcinoom is het ‘heldercellige’ type. De vragen in het boekje ‘Immuuntherapie en niercelcarcinoom’ gaan in het algemeen over dit ‘heldercellige’ type. Het ‘niet-heldercellige’ type is zeldzaam. Dit type wordt soms anders behandeld. Specifieke vragen over de behandeling van ‘niet-heldercellig’ niercelcarcinoom kunt u het beste met uw behandelend arts bespreken.

Targeted therapy

Tot 2006 waren er nauwelijks medicijnen voor de behandeling van een vergevorderd of uitgezaaid niercelcarcinoom. Sindsdien zijn in Nederland verschillende medicijnen goedgekeurd voor deze behandeling, waaronder doelgerichte therapie (targeted therapy) en immuuntherapie. Deze medicijnen hebben de vooruitzichten van patiënten met vergevorderd en uitgezaaid niercelcarcinoom aanzienlijk verbeterd. Niercelcarcinomen zijn tumoren waarin veel bloedvaten groeien. Deze vaatgroei oftewel ‘angiogenese’ wordt sterk bevorderd door de vasculaire endotheliale groeifactor (VEGF). Tegen deze groeifactor is doelgerichte therapie (targeted therapy) ontwikkeld. De daarbij gebruikte medicijnen worden ‘angiogeneseremmers’ genoemd.

Immuuntherapie

Immuuntherapie is gebaseerd op een ander werkingsmechanisme. Deze behandeling valt niet direct de tumor aan, maar stimuleert het immuunsysteem van de patiënt zodat diens eigen immuuncellen in staat zijn de tumorcellen aan te vallen en op te ruimen. Immuuntherapie is een verzamelnaam voor allerlei manieren van behandeling waarbij het eigen immuunsysteem wordt aangezet tot het bestrijden van tumorcellen. Op dit moment is al een aantal van dit soort behandelingen beschikbaar, de verwachting is dat daar de komende jaren nog meer behandelingen bijkomen.

De vragen en antwoorden in het boekje ‘Immuuntherapie en niercelcarcinoom‘ zijn speciaal opgesteld voor patiënten, maar ook voor familieleden en vrienden die graag meer informatie willen over immuuntherapie. De vragen zijn beantwoord door artsen en verpleegkundigen die dagelijks werken met immuuntherapie bij patiënten met niercelcarcinoom.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in

error: Content is protected