Irreversibele Elektroporatie: prostaatkanker bestrijden met stroom

Met Irreversibele Elektroporatie (IRE), ofwel het Nanoknife, kan een prostaattumor, maar ook andere tumoren, lokaal worden bestreden zonder het omliggende weefsel te beschadigen.

Irreversibele elektroporatie wordt uitgevoerd door een interventieradioloog, en is in het algemeen een ingreep die wordt toegepast wanneer een patiënt een tumor heeft die niet op een andere manier (bijvoorbeeld door operatie of door verhitting van de tumor) verwijderd of vernietigd kan worden. De methode is geschikt voor tumoren in veel organen, maar betreft meestal tumoren in de lever, alvleesklier, de nier of de onderbuik (prostaat).

De IRE behandeling

Tijdens de ingreep plaatst de interventieradioloog elektroden in de tumor. De elektroden kunnen door de huid heen geplaatst worden met behulp van de CT-scanner op de afdeling radiologie. Soms worden de elektroden tijdens een operatie direct in de tumor geplaatst met behulp van een echo-apparaat. Als de elektroden geplaatst zijn, worden  kortdurend elektrische stroomstoten aan de tumor toegediend. Door deze stroomstoten beschadigen de tumorcellen en worden deze vernietigd. Het tussen- en omliggende weefsel raakt daarbij niet beschadigd. De behandeling is daarom geschikt voor tumoren die zich op lastige plekken bevinden, zoals de prostaat, maar ook in de nabijheid van bijvoorbeeld galwegen.

Proefschrift

In het AMC ondergingen 60 prostaatkankerpatienten deze nieuwe behandeling waarbij het grote voordeel is dat er vrijwel geen incontinentie ontstaat, terwijl eveneens 70 tot 75 % van de mannen de erectie behoudt. Uroloog in opleiding Matthijs Scheltema schreef er zijn proefschrift over (zie pag. 12, Elektriciteit doodt tumorcellen).