Is nierkanker erfelijk?

Op ons Nierkanker Forum vroeg mevrouw Van Dijk: ‘In onze familie komt 2x nierkanker voor, mijn moeder is overleden aan nierkanker en mijn nicht heeft het. Kan het zijn dat er een erfelijke component is?’

Antwoord:

VHL en hereditaire leiomyomatosis

Bij verschillende zeldzame erfelijke aandoeningen is het risico op nierkanker groter. De belangrijkste zijn de ziekte van Von Hippel-Lindau en hereditaire leiomyomatosis en niercelcarcinoom.

Het syndroom van Von Hippel-Lindau (VHL) is een erfelijke aandoening waardoor tumoren ontstaan door een verandering in het DNA. De meeste tumoren bij VHL zijn goedaardig en ontstaan in de kleine hersenen, het ruggenmerg, de ogen, de bijnieren en/of de oren. Ook is er kans op cystes -met vocht gevulde blaasjes- in de nieren, de alvleesklier en de bijballen. Daarnaast ontstaan er soms ook kwaadaardige tumoren bij VHL. Soms ontstaat nierkanker en heel soms kanker van de alvleesklier. De tumoren ontstaan ongeveer tussen het 20e en 40e jaar.

Hereditaire leiomyomatosis en niercelcarcinoom (HLRCC) ontstaat eveneens door een verandering in het DNA. Iemand kan leiomyomen krijgen; een goedaardige tumor van de gladde spieren, maar mensen met HLRCC hebben daarnaast een verhoogde kans op nierkanker. Ongeveer 15 op de 100 mensen (15%) met HRLCC krijgen nierkanker (gemiddeld rond 41 jaar).

Daarnaast heeft iemand met het erfelijke BAP1-tumorpredispositiesyndroom (BAP1-TPDS) meer kans op het krijgen van verschillende tumoren en/of kanker. Een tumor hoeft niet kwaadaardig te zijn. Welke tumoren of kanker dat zijn, is van persoon tot persoon anders. Ook de ernst van de klachten en de leeftijd waarop deze ontstaan is steeds anders. Een van de soorten kanker (maar zeker niet de meest voorkomende) waartoe BAP1 kan leiden. is nierkanker.

Het Birt-Hogg-Dubé syndroom (BHD) is een erfelijke aandoening van de huid, nieren en longen verandering van DNA. Bij BHD krijgt iemand goedaardige bobbeltjes op de huid van het gezicht, de nek en hals en op de romp. Deze ontstaan meestal vanaf 20- tot 30-jarige leeftijd. Daarnaast hebben mensen met BHD een verhoogde kans op tumoren in de nieren. Dat kunnen goedaardige tumoren zijn, maar ook nierkanker. Het risico voor mensen met BHD om in de loop van het leven nierkanker te ontwikkelen is ongeveer 15 tot 20%.

Het syndroom van Beckwith-Wiedemann is een erfelijk syndroom waarbij kinderen een verhoogde kans hebben op goedaardige en kwaadaardige gezwellen van de nieren en lever.

Tot slot: niet erfelijk, maar nierdialyse-patiënten hebben eveneens een vergroot risico op het ontstaan van tunoren. Het Erfocentrum en de Stichting Opsporing Erfelijke tumoren (Stoet) weten meer.