KEYLYNK-010 (mCRPC, 2de lijn)

A Phase 3, Randomized Open-label Study of Pembrolizumab (MK-3475) Plus Olaparib Versus Abiraterone Acetate or Enzalutamide in Participants with Metastatic Castrationresistant Prostate Cancer (mCRPC) Who are Unselected for Homologous Recombination Repair Defects and Have Failed Prior Treatment with One Next-generation Hormonal Agent (NHA) and Chemotherapy (KEYLYNK-010)

Het betreft een gerandomiseerde studie (loting, twee armen) met immunotherapie (pembrolizumab) plus olaparib versus abiraterone of enzalutamide bij patiënten met ziekte progressie NA EERDERE  behandeling met docetaxel chemotherapie EN na abiraterone OF enzalutamide.

De docetaxel mag gegeven zijn in de setting van castratieresistente ziekte (mCRPC) ) en voor en na abiraterone of enzalutamide. Pembrolizumab plus olaparib worden dus vergeleken met het hormonale middel dat de patiënt nog niet heeft gehad.

Het betreft een internationale fase 3 studie bij in totaal 780 patiënten, waarvan naar schatting 30-40 patiënten vanuit Nederlandse centra zullen deelnemen.

Deelnemende centra

De studie is geopend in juli 2019 in NKI/AvL ( contactpersoon dr. A. Bergman).

Later zijn geopend:

• Haaglanden MC (dr. Helgason)
  • Medisch Centrum Leeuwarden (dr. Polee)
  • RadboudUMC (dr. Niven)
  • Amsterdam UMC locatie VUMC (dr. Van den Eertwegh)
  • ZGT (dr. Oving)
  • Spaarne Gasthuis (dr. Beeker)