Keynote 676: BCG (naief) en pembrolizumab

De Keynote-676 studie die binnen DUOS loopt, onderzoekt of het toevoegen van pembrolizumab aan BCG tot een betere effectiviteit leidt bij patiënten met een recidief of persisterend hooggradig niet-spierinvasief urotheelcarcinoom van de blaas na inductieronde met 6 BCG spoelingen (exclusief T1 tumoren).  Patiënten worden gerandomiseerd tussen nogmaals 6 inductiespoelingen met BCG versus 6x BCG + pembrolizumab elke 3 weken. Het primaire eind punt van de studie is de complete respons rate in patiënten met carcinoma in situ van de blaas met of zonder bijkomend Ta tumoren, bepaald aan de hand van cystoscopie, urine cytologie, blaas bioptie en radiologisch onderzoek. Secundaire eind punten zijn event-free survival, recurrence-free survival, cancer-specific survival, overall survival en tijd tot radicale cystectomie. De hypothese die getoetst wordt is dat de combinatie van BCG en pembrolizumab effectiever is dan re-inductie behandeling met BCG alleen.

Recent is een amendement goedgekeurd en is een BCG naïef cohort toegevoegd. Dit houdt in dat er ook randomisatie plaatsvindt van dezelfde patiënten populatie die randomiseren tussen 6 inductiespoelingen met BCG versus 6x BCG + pembrolizumab elke 3 weken. In het licht van het huidige aanhoudende BCG tekort is deze studie extra interessant, omdat BCG voor deelnemende patiënten gegarandeerd is. De Keynote-676 is open voor inclusie in Erasmus MC en MUMC.

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in