Kruiden en kanker

Het CBG (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen) startte enkele weken geleden een campagne voor het gebruik van medicijnen in combinatie met veel gebruikte kruidenproducten. Het doel is om medicijngebruikers en zorgverleners te attenderen op bepaalde kruiden die invloed kunnen hebben op de werking van (andere) medicijnen. Wellicht is de campagne door de vakantietijd te weinig opgepakt, daarom hierbij nogmaals aandacht voor deze informatie die ook van belang kan zijn voor (ex-)kankerpatiënten. Want veel mensen ervaren de positieve effecten van kruidenproducten, maar weten niet dat de combinatie van kruiden en medicijnen soms ook schadelijk kan zijn voor de gezondheid.

Met toegankelijke informatie op de website en een animatievideo over de wisselwerking met kruiden, wil het CBG het bewustzijn vergroten over de risico’s.

Vorig jaar kwam het onderzoek naar de interactie van St. Janskruid van dr. Ron Mathijssen uitgebreid in de media. De Minister gaf aan een waarschuwingstekst op deze producten nuttig te vinden. Niet alleen gaat het bij kruidenproducten om de interactie op medicijnen, maar het gebruik van kruidensupplementen die aristolochinezuur (planten van de pijpbloemfamilie die worden aangetroffen in Chinese kruidenmengsels of afslankproducten) worden volgens wetenschappelijk onderzoek ook geassocieerd met blaaskanker.