Laatste mogelijkheid deelname CABA-v7 studie bij castratie-resistente prostaatkanker

De CABA-v7 studie is een studie voor patiënten met castratie-resistente prostaatkanker met AR-v7 positieve tumorcellen. AR-v7 is een variant van de androgeen-receptor; indien aanwezig is de prostaatkanker veel minder gevoelig voor androgeen therapie, zoals enzalutamide en abiraterone.  De prostaatkanker reageert dan nog wel goed op tweedelijns chemotherapie cabazitaxel. Dat is dan ook de meest aangewezen behandeling. Met de CABA-v7 studie willen we dit nogmaals goed aantonen.

De studie is nog open voor inclusie van de laatste patiënten die nodig zijn voor een goede statistische analyse.

Patiënten met castratie-resistent prostaatcarcinoom die progressief zijn na behandeling met 1e lijns chemotherapie (docetaxel) kunnen zich uitsluitend in dit studieverband laten screenen op de aanwezigheid van AR-V7. Op basis van deze uitslag kan een advies gevormd worden over de behandeling, waarna de patiënt de beste optie met zijn behandelend oncoloog bespreekt.

Er zijn verschillende centra in Nederland waar de studie uitgevoerd wordt. Bij vragen, neem gerust contact op met de studie coördinator: drs. Belderbos uit het Erasmus MC, b.belderbos@erasmusmc.nl