Let op ongewenst gewichts- en spierverlies bij kanker

Aan kankercachexie wordt te weinig aandacht besteed, terwijl het zeer grote invloed kan hebben, stelt promovendus drs. Aberle van het MUMC.  Kankercachexie is een syndroom dat wordt gekenmerkt door een combinatie van ongewenst gewichts- en spierverlies, verminderde eetlust, moeheid en algehele zwakte. Het komt voor bij veel soorten kanker, maar vooral bij longkanker, leukemie en alvleesklierkanker. In het artikel ‘Het effect van kanker bij afvallen mag niet onderschat worden’ op de site van de WKOF vertelt zij onder meer over een nieuwe meetmethode: ‘Recent is in het Maastricht Universitair Medisch Centrum+ en het Universitair Ziekenhuis Aken in Duitsland een onderzoek gestart met zogenoemde ‘Patient-Recorded Initial and Intra-treatment Measurements’. Door gebruik te maken van innovatieve technieken, zoals bewegingsmeters en WiFi-connected weegschalen, willen we uiteindelijk meer informatie krijgen over de veranderingen in lichaamssamenstelling tijdens het gehele ziekteproces.’

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in