Lutetium, actuele informatie

Op het DUOS Forum en op het secretariaat ontvangen we de afgelopen weken vragen over lutetium. Is lutetium nog beschikbaar? Waarom horen we zo weinig over lutetium? Zijn er studies met lutetium? Op het DUOS Forum Prostaatkanker treft u een uitgebreide discussie over lutetium die enkele jaren geleden is gestart door Karel Gooren (PKS bestuurslid). Hoe is de stand van zaken momenteel?

Wie zoekt, treft in een DUOS nieuwsbericht van november de Mednet Uro-Oncologie Special met op pagina 10 het artikel Wachten op fase III resultaten lutetium 177 PSMA. Zoals de titel al aangeeft, wacht men momenteel op de fase III resultaten van de VISION trial. De Amerikaanse artsen Oliver Sartor en Michael Morris (spreker op het DUOS Jaarsymposium 2019) hebben daar in diverse interviews al het nodige over gezegd, zie bijvoorbeeld  The VISION Trial: Radionuclide Therapy Plus Standard Therapy for Metastatic Castration Resistant Prostate Cancer – Oliver Sartor and Michael Morris en The VISION trial recently completed its accrual of 815 patients, says Sartor. Patients will be randomized 2:1 to receive standard of care with or without the radiopharmaceutical, lutetium-177 PSMA-617 (LuPSMA).

De (interim) resultaten worden volgend jaar verwacht op de ASCO 2020 in mei of op de ESMO 2020 in september.

Wat is er ondertussen mogelijk op het gebied van lutetium? Helaas niet veel. In afwachting van de resultaten van de eerder genoemde studie zijn er geen (lopende) studies met lutetium. Een lutetium behandeling (commercieel) is mogelijk in Duitsland, deze dient u dan zelf te betalen.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in