Lynch-syndroom en urinewegtumoren

Kanker van de bovenste urinewegen (Upper tract urothelial carcinoma, UTUC) is de derde meest voorkomende kankersoort bij patiënten met Lynch-syndroom. Bovendien wijzen epidemiologische data en moleculaire typering uit dat blaas urotheel carcinoom (BUC) en prostaatkanker eveneens -niet erkende- gevolgen kunnen zijn van Lynch-syndroom. Zo blijkt uit de publicatie ‘Lynch syndrome and urologic malignancies’ deze week in Current Opinion in Urology.

Wat is het Lynch-syndroom?

Het Lynch-syndroom of HNPCC (Hereditair Non Polyposis Colorectaal Carcinoom) betekent letterlijk erfelijke dikke darmkanker die niet uit uitgebreide poliepvorming (Polyposis) voortkomt. Tegenwoordig wordt HNPCC echter algemeen het Lynch-syndroom genoemd naar de Amerikaanse ontdekker Henry Lynch, die overigens vorige maand op 91-jarige leeftijd overleed. Lynch-syndroom is een erfelijke mutatie van de genen die niet alleen een verhoogd risico geeft op dikke darmkanker, maar ook op andere vormen van kanker zoals baarmoederkanker, alvleesklierkanker, maagkanker, dunne darmkanker en -naar blijkt- veelvuldig urinewegtumoren.

Patiëntenvereniging en registratie

De patiëntenvereniging ‘Stichting Lynch-Polyposis’ zet zich in voor de belangen van patiënten, hun partners, kinderen en familieleden. Voor meer informatie info@lynch-polyposis.nl of ga direct naar de website Stichting Lynch-Polyposis.

De GeoLynch studie onderzoekt de invloed van voeding en leefstijlfactoren op het ontstaan van tumoren bij personen met Lynch Syndroom. Voor dit onderzoek is men op zoek naar nieuwe deelnemers.

Daarnaast is de in 1985 door de Stichting Opsporing Erfelijke Tumoren (StOET) landelijke registratie van belang. Deze registratie  betreft families waarin waarschijnlijk sprake is van een erfelijke vorm van kanker. Doel van deze registratie is de medische zorg voor mensen met waarschijnlijke of aangetoonde erfelijke kanker te verbeteren.