Mannen die PSA laten testen, leven niet langer

Mannen van tegen de zestig die zich op prostaatkanker lieten testen, leven niet langer vergeleken met mannen die de test niet lieten doen. Dat is de stand tien jaar nadat de test is afgenomen. Wel zijn er dan méér prostaatkankerpatiënten onder de geteste mannen.

Deze conclusie volgt uit onderzoek onder ruim 400.000 Britten, het grootste ooit gedaan, naar de omstreden PSA-test op prostaatkanker, gepubliceerd in JAMA.

De PSA-test is een eenvoudige bloedtest en geeft als uitslag hoogstens een verhoogde kans op prostaatkanker, waarna verder onderzoek (biopt) voor de hand ligt. Het ‘probleem’ van deze PSA-test is dat veel tumoren die bij die test aan het licht komen nooit veel last (of de dood) zullen veroorzaken. Maar als patiënten zich laten behandelen zijn er vaak vervelende bijwerkingen als incontinentie en impotentie.

De PSA-test is nooit aangeboden als screeningsmethode. Maar als mannen er om vragen moeten ze hem kunnen krijgen, na goed te zijn geïnformeerd, zeggen de richtlijnen in veel landen. Die informatie moet na dit onderzoek worden bijgesteld, schrijft een commentator in JAMA.