Medicijntekort (BCG en bleomycine) en coronavaccinatie: Forumvragen

De afgelopen dagen zijn er zoveel telefonisch als via het Forum veel vragen gesteld over BCG en Covid-19. Al sinds enkele jaren is het BCG tekort een item. Nu ook in combinatie met corona(vaccinatie). DUOS voorzitter prof. dr. Ronald de Wit (internist-oncoloog ErasmusMC beantwoordt alle vragen in dit nieuwsbericht naar de inzichten die wie nu hebben.

1. (Forum-)vragen over BCG tekort

Er is wel BCG , maar er is te weinig, het kleine beetje dat nu gebruikt wordt voor een vaccinatiestudie naar mogelijk beschermend effect tegen Covid-19  is geen oorzaak van het BCG tekort. Het BCG tekort speelt al jaren. Op de DUOS site vindt u veel informatie, zie onder meer het DUOS nieuwsbericht uit 2017 (Wereldwijd tekort BCG), een update over BCG tekort uit 2019, of type bij de zoekfunctie op de homepage ‘BCG’ in en idem bij de zoekfunctie op het Forum.

Het BCG tekort heeft volledig te maken met eerder beleid van onze overheid, deels Nederland, deels Brussel, om zo goedkoop mogelijk in te kopen. Dat is al jaren geleden begonnen met de inderdaad veel goedkopere productie van allerlei medicijnen die uit patent waren in lage lonen landen als India en China (zie Afhankelijk van China, ook voor medicijnen). China voorop m.b.t. productie van uit-patent-medicijnen. Volledig gemist is daarbij dat de lagere prijs niet alleen te maken had met lagere lonen, maar ook met lagere kwaliteitsnormen, -eisen en -controles. Dat betekent dat het inmiddels al tientallen malen fout is gegaan, enorme partijen vernietigd moesten worden en de productie regelmatig ook geheel tot stilstand kwam.

Dat is de afgelopen jaren niet alleen voor BCG, maar voor vele relevante medicijnen het geval geweest. Bekend zijn de persberichten over tekorten van de anticonceptiepil en schildkliermedicijnen, maar juist ook meer complexe medicijnen qua bereiding (en kwaliteit) waaronder kanker medicijnen als bleomycine (voor zaadbalkanker) en de BCG spoelingen. Kwaliteit is een essentiële voorwaarde en die kon vanuit China niet consequent worden geboden.

China en India zijn om reden van complexiteit ,niet geborgde kwaliteit en daarmee uiteindelijk geen verdienmodel dan ook uiteindelijk gestopt met de productie. Nu  draait alles op een of twee fabrieken in de Westerse wereld, die hun uiterste best doen op te schalen.

Onze overheid/ onze EU heeft hier jaren zitten suffen, vanuit de beroepsgroepen is bij herhaling gewaarschuwd, maar het heeft nimmer prioriteit gehad. Zembla heeft bijvoorbeeld in 2020 nog een verhelderend programma gemaakt (zie onder meer ‘Medicijnmacht China tijdens coronacrisis’, er zijn afgelopen mei wederom kamervragen gesteld en oud -minister van Rijn heeft een buffervoorraad van 4 maanden van alle relevante medicijnen toegezegd om eventuele tekorten op te vangen. Anno januari 2021 is daar helemaal niets mee gebeurd. Vanuit de beroepsgroep, concreet de apothekersorganisaties, is als enige op termijn juiste oplossing genoemd dat de EU de productie weer gewoon in eigen hand neemt. Onze apothekers beheersen de magistrale bereidingen en enkele  fabrieken zijn zo ingericht (ex-Organon in Oss). We hebben recent ook enorme EU-subsidies gehad om Noord-Nederland te boosten, waarom daar dan geen fabriek, of waarom geen fabrieken in Polen? We moeten als EU onafhankelijk kunnen zijn voor de productie van onze relevante medicijnen. Patiënten moeten eigenlijk ook zelf, middels hun eigen belangenverenigingen (cq patiëntenverenigingen), aandringen bij onze beleidsmakers en niet passief toezien.

1. (Forum-)vragen over Covid-vaccinaties

Dan de Covid vaccinaties. Ook hier is de inkoop verre van optimaal geweest. Alle aandacht vanuit Nederland , maar ook Brussel is gegaan naar het goedkopere vaccin van Astra Zeneca. Toen Pfizer en Moderna eerder leken te komen, is verzuimd in te zetten op grotere aantallen van deze vaccins. Ook Nederland heeft kans gehad extra in te kopen, maar het is niet gebeurd en we hebben daarmee maanden verloren, niet alleen voor patiënten met kanker en de ouderen onder ons,  maar ook voor zorgmedewerkers in de ziekenhuizen en feitelijk de hele bevolking.

Er is nu een tamelijk rigide draaiboek. Op het moment dat er een kans is op daadwerkelijke vaccinatie, moet die kans door de individuele patiënt worden gegrepen. Dit overruled feitelijk elke andere vorm van behandeling, of het nu chemo is of een BCG spoeling. Niet komen voor de vaccinatie betekent waarschijnlijk weer achteraan aansluiten en dat zou ik niet aanraden.

1. (Forum-)vragen over BCG-spoeling en coronavaccinatie

Wat betreft de interactie tussen BCG en vaccinaties als griep en Covid-19 is veel nog onduidelijk. BCG spoelingen betreft een spoeling met een levende, maar verzwakte bacterie die een aspecifieke immuunboots kan geven. Ik zou niet weten waarom dat niet rijmt met een coronavaccinatie, dat immers net als een griepvaccin geen levend vaccin betreft. Waarschijnlijk wordt alleen uit voorzorg een combinatie voor 2-4 weken ontraden. Om dus allerlei bezwaren te vermijden zou mijn eerste insteek zijn het Covid-vaccin voorrang te geven. Wellicht komt er de komende maanden meer duidelijkheid, die tijd hebben we helaas, want ondanks inspanningen hiertoe (van onder meer ESMO en NFK, zie ‘Coronavaccinatie kankerpatiënten’)  is het vermoeden dat dit wel eens april of mei 2021 kan worden.

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in