Na prostatectomie langer leven

Nieuwe lange termijn data van een Scandinavische trial laten zien dat mannen die een prostatectomie (verwijdering van de prostaat) ondergingen, bijna 3 jaar langer leefden dan mannen in een ‘Waakzaam Wachten’ traject*. De studie vond plaats van 1989 tot 1999, met een follow up in 2017. Nog maar zelden zijn er studieresultaten over deze groep gepubliceerd met een follow up van bijna dertig jaar. Bijzonder positief en opmerkelijk was volgens de onderzoekers de bevinding dat 20% van de mannen bijna dertig jaar na het starten van de trial nog in leven was.

De abstract van de Scandinavische Prostaatkanker Groep studie nummer 4 SPCG-4 werd gisteren online gepubliceerd in het vaktijdschrift New England Journal of Medicine. Lees: Radical Prostatectomy or Watchful Waiting in Prostate Cancer — 29-Year Follow-up

Op de DUOS site vindt u veel publicaties over de actuele prostaatkankerbehandeling. Voer bij de zoekfunctie op de homepage in:  ‘prostatectomie’ en/of  ‘Waakzaam wachten’ voor de voor- en nadelen van deze behandelingen.

Lees bijvoorbeeld:

Urine-incontinentie na prostaatkanker behandeling

* Wat is een ‘Waakzaam Wachten’ traject? Waakzaam wachten is een vorm van symptoom-geleide behandeling. Het doel is om de gezondheid regelmatig te controleren en alleen verdere behandeling toe te passen wanneer de symptomen verschijnen. Dit is onderdeel van een palliatieve behandeling.