NABUCCO studie in Nature Medicine

Gister is de NABUCCO studie gepubliceerd in Nature Medicine. In deze studie werden patiënten met locoregionaal geavanceerd blaaskanker behandeld met anti-CTLA-4 + anti-PD-1 in het Antoni van Leeuwenhoek.

In eerdere studies met anti-PD1 of anti-PD-L1 monotherapie werden er al veelbelovende pathologische complete response (pCR) rates gezien. Echter, pCR werd voornamelijk gezien in patiënten met een lager ziektestadium (cT2-3N0) en in tumoren die CD8 T-cell activiteit laten zien voorafgaand aan de behandeling.

In de NABUCCO studie werd onderzocht of het mogelijk was de combinatie anti-CTLA-4 + anti-PD-1 te geven voorafgaand aan verwijdering van de tumor. Daarnaast werd onderzocht of deze behandeling de pCR rate kon verhogen in locoregionaal gevorderde, stadium III (cT3-4aN0M0 of ≥T1-4aN1-3M0) patiënten met een hoge kans op recidief na de operatie. Alle 24 (100%) patiënten konden resectie van de tumor ondergaan, 23 (96%) binnen 12 weken na de 1e gift met immuuntherapie. In NABUCCO had 46% na behandeling een pCR. In totaal had 58% van de patiënten geen invasieve blaaskanker (pCR of CIS/pTa) na behandeling met anti-CTLA-4 + anti-PD-1.

Bij een mediane follow-up van 15.6 maanden hadden slechts twee (8%) patiënten een recidief (beide non-responders); een van deze twee patiënten is overleden aan gemetastaseerde ziekte.

Tumoren van patiënten met een complete tumor response hadden een hogere tumor mutational burden. Bij baseline waren er geen verschillen in response tussen patiënten met hoge en lage CD8 T-cell aanwezigheid. Ook waren er geen verschillen in immune gene signatures, zoals interferon gamma, tumor inflammatie en CD8 T-effector signatures, wat suggereert dat response onafhankelijk lijkt van reeds bestaande anti-tumor CD8 T cell activiteit in deze set.

Concluderend, preoperatief ipilimumab plus nivolumab is haalbaar in stadium III blaaskanker en laat bij 58% geen invasieve tumor meer zien na resectie. In tegenstelling tot preoperatieve behandeling met anti-PD1/PD-L1 monotherapie, lijkt combinatie immuuntherapie met anti-PD1 plus anti-CTLA-4 effectief bij grotere en lokaal uitgebreide blaaskanker en is onafhankelijk van pre-existente T-cell activiteit.

Een tweede cohort van de NABUCCO, waarin het meest optimale behandelschema wordt onderzocht, is momenteel open voor nieuwe patiënten. Inmiddels zijn er 3 centra waar deze behandeling wordt gegeven; het NKI-AVL, het UMC Utrecht en het Radboud UMC Nijmegen.

Zie de DUOS-website voor meer informatie over deze studie, of neem contact op met het studieteam: je.v.dorp@nki.nl.

Link naar publicatie: https://www.nature.com/articles/s41591-020-1085-z

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in

error: Content is protected