Nieuwe immunotherapie studie bij mCRPC

KEYLYNK-010 studie: is een gerandomiseerde studie (loting, twee armen) met immunotherapie (pembrolizumab) plus olaparib versus abiraterone of enzalutamide bij patiënten  met ziekte progressie NA EERDERE  behandeling met docetaxel chemotherapie EN na abiraterone OF enzalutamide.

Volledige naam:

A Phase 3, Randomized Open-label Study of Pembrolizumab (MK-3475) Plus Olaparib Versus Abiraterone Acetate or Enzalutamide in Participants with Metastatic Castrationresistant Prostate Cancer (mCRPC) Who are Unselected for Homologous Recombination Repair Defects and Have Failed Prior Treatment with One Next-generation Hormonal Agent (NHA) and Chemotherapy (KEYLYNK-010)

Pembrolizumab vergeleken met hormonaal middel

De docetaxel mag gegeven zijn zowel in de setting van hormoonnaief prostaatcarcinoom (docetaxel bij diagnose uitgezaaide prostaatkanker), of ten tijde van castratieresistente ziekte (mCRPC) en voor en na abiraterone of enzalutamide. Pembrolizumab en olaparib  worden dus vergeleken met het hormonale middel dat de patiënt nog niet heeft gehad.

Het betreft een Internationale fase 3 studie bij in totaal 780 patiënten, waarvan naar schatting 30-40 patiënten vanuit Nederlandse centra zullen deelnemen.

Deelnemende centra

De studie is thans open in ErasmusMC (onderzoeker prof. dr. R. de Wit) en NKI/AvL ( contactpersoon dr. A. Bergman). De komende maanden zullen openen:

• Haaglanden MC (dr. Helgason) juli
  • Medisch Centrum Leeuwarden (dr. Polee) juli