Oncolytica, gebruik het slimmer

Als ziekenhuizen in het hele land zuiniger omspringen met oncolytica, kan dat op jaarbasis tientallen miljoenen euro’s besparen, stelt ziekenhuisapotheker dr. Roelof van Leeuwen. Hij heeft tal van projecten opgezet om oncolytica slimmer en efficiënter te gebruiken. Behandelingen worden goedkoper, de verspilling neemt af, terwijl het patiëntgemak toeneemt.

Van Leeuwen is sinds 2016 ziekenhuisapotheker bij de afdeling Oncologie van het Erasmus MC. “Mijn taak is onder andere het optimaliseren van de oncologische zorg in het Erasmus MC Kanker Instituut. De patiënt en doelmatig gebruik van oncolytica hebben hoge prioriteit. ‘We hebben als ziekenhuis een maatschappelijke verantwoordelijkheid om geneesmiddelkosten te beperken, zeker gezien het groeiende volume aan dure kankermedicatie. Geneesmiddelen zijn het koekoeksjong van de Nederlandse zorg: willen we alle kankerpatiënten kunnen blijven behandelen, dan moeten we deze dure middelen zo efficiënt mogelijk inzetten.’

Lees verder ’’Op de bres voor slimmer en efficiënter gebruik van oncolytica’

Geneesmiddelen op de markt brengen, wordt in Nederland steeds onaantrekkelijker

Wachten op medicatie door de sluisprocedure