‘Ook ‘niet-voor-de-ziekte-geregistreerde-medicatie vergoeden

Soms helpen kankermedicijnen tegen meer soorten kanker dan waarvoor ze ontwikkeld en geregistreerd zijn. Ze worden echter alleen vergoed voor de behandeling van de vorm van kanker waarvoor ze goedgekeurd zijn. Patiënten met andere kankertypes hebben dus geen toegang tot een medicijn waar ze mogelijk wel baat bij hebben. Artsen, farmaceuten, zorgverzekeraars en het Zorginstituut hebben daar nu een oplossing voor bedacht die ze in een studie met patiënten gaan uitproberen.

In een onderzoek worden 130 patiënten uit Nederlandse ziekenhuizen met allerlei soorten kanker opgenomen. De overeenkomst tussen hen is dat hun tumoren allemaal dezelfde zeldzame genetische eigenschap hebben, namelijk een MSI-profiel. Dat betekent dat de tumor heel veel fouten in het dna heeft.

De patiënten worden in de studie behandeld met de immunotherapie nivolumab. Dat middel moet het eigen immuunsysteem aanjagen. De farmaceut betaalt het dure medicijn in deze onderzoeksfase van zestien weken. Daarna gaan de zorgverzekeraars de kosten van de behandeling betalen voor alle patiënten bij wie na zestien weken blijkt dat ze er baat bij hebben. Los van de vraag of het gebruikte middel officieel bedoeld is voor de kanker die ze hebben.

DRUP-studie

Het onderzoek maakt deel uit van een lopende studie, de DRUP-studie waarin meer dan 400 deelnemende patiënten in meer dan dertig ziekenhuizen. In DRUP (Drug Rediscovery Protocol) worden 26 bestaande medicijnen getest op hun werking tegen andere kankers dan waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn. In een eerdere fase, een onderzoek onder 24 patiënten, bleken twee op de drie kankerpatiënten met zo’n zeldzame tumor goed te reageren op het medicijn. Daarbij maakte het niet uit of het om een MSI-tumor in de dikke of dunne darm ging of bijvoorbeeld een MSI-tumor in het baarmoederslijmvlies.

Lees meer op NOS ‘Als ze er baat bij hebben, krijgen patienten herontdekte medicijnen vergoed’

Op DUOS vindt u actuele ontwikkelingen over onder meer studies bij (uro-oncologische) kankers en medicatie, zoals:

Ook treft u discussies over (bijwerkingen van) geneesmiddelen op onze Forum pagina’s.

Meer informatie? Type bij de zoekfunctie op de homepage (www.stichtingduos.nl) ‘medicijnen’, ‘medicatie’, ‘studie’ of ‘geneesmiddelen’ in.