Op weg naar betere prostaatkanker behandeling

De huidige minimumnormen voor de behandeling van prostaatkanker zijn te voorzichtig. Daarom wil zorgverzekeraar CZ samen met voorlopers in het veld de kwaliteit van prostaatkankerbehandelingen aanzienlijk verbeteren. Verdere concentratie van de operaties en verhoging van de volumenorm is noodzakelijk, maar de zorgverzekeraar gaat verder. CZ is ook voorstander van een nieuwe manier van samenwerken.

Ondertussen is al het nodige gebeurd. Zo heeft de Nederlandse Vereniging voor Urologie in 2019 de volumenorm verhoogd van 50 naar tenminste 100 operaties per ziekenhuis. De nieuwe manier van samenwerken komt al tot uiting in de oprichting van de Stichting Egidius Zorgconcepten. Bestuurslid is onder meer Ernst Kuipers, bestuursvoorzitter van het Erasmus MC. Ook patiëntenvereniging ProstaatKankerStichting.nl, is bij het initiatief betrokken. Het gezamenlijk streven is om de kwaliteit van de Nederlandse prostaatkankerzorg tot de internationale top laten behoren.

Lees verder: ‘Kwaliteit prostaatkankerbehandeling moet omhoog’ op prostaatkankerstichting.nl