Oproep nierkankerpatienten die sunitinib of pazopanib gebruiken

Niet elke patiënt is hetzelfde. Er kunnen grote onderlinge verschillen zijn door bijvoorbeeld leeftijd, lengte, gewicht en medicijngebruik. Patiënten krijgen bij doelgerichte therapie op dit moment echter allemaal een standaarddosering sunitinib of pazopanib. Die wordt eventueel aangepast als er bijwerkingen optreden.
Onderzoek heeft aangetoond dat deze standaarddosering toch kan leiden tot grote verschillen tussen patiënten in de hoeveelheid geneesmiddel in het bloed. De werkzaamheid en bijwerkingen van deze geneesmiddelen hangen af van deze hoeveelheid. De hoeveelheid van sunitinib en pazopanib in het bloed kunnen we goed meten. Daarom is onderzoek gedaan naar het afstemmen van de dosering per patiënt. Hierbij hangt de dosering dan af van de hoeveelheid geneesmiddel die in het bloed van de patiënt wordt gemeten. Dit wordt therapeutische drug monitoring (TDM) genoemd. We hopen dat met TDM meer patiënten gunstig effect hebben van de geneesmiddelen en minder patiënten vervelende bijwerkingen ervaren; een behandeling op maat dus!

Het streven is dat iedere patiënt in elk ziekenhuis in Nederland kan profiteren van de mogelijke voordelen van TDM. Daarom is met een aantal ziekenhuizen in Nederland dit jaar een project gestart om TDM bij sunitinib en pazopanib voor elke patiënt in Nederland beschikbaar te stellen. KWF sponsort dit project.

Op zaterdag 23 november tijdens de contactdag van de patientenvereniging is ruimte voor een gezamenlijk interview dat gehouden wordt door 2 onderzoekers van het RadboudUMC. De onderzoekers willen graag horen wat uw ervaringen met het gebruik van deze medicijnen zijn en of u ook ervaring heeft met TDM. Ze zijn benieuwd wat u denkt wat nog nodig is om de invoering van TDM succesvol te laten verlopen. En welke hordes nog genomen moeten worden.

Als u wordt behandeld met sunitinib of pazopanib, kunt u meedoen aan het interview en zo bijdragen.

Schrijf u in via de site van de patientenvereniging.