Optimaliseren inclusie patienten

Op 5 november 2019 was er een bijeenkomst voor onderzoekers met projecten binnen de programma’s DO, GGG en GGH. Eén van de grote problemen bij klinisch onderzoek is het includeren van patiënten in de studie. Het QuinteT team (Qualitative Research Integrated in Trials) van de universiteit van Bristol was uitgenodigd om hun ervaringen met het optimaliseren van inclusie van patiënten te delen.

Het team van QuinteT onderzoekt hoe de werving van patiënten voor RCT’s verbeterd kan worden. Zij gaat er in haar aanpak vanuit dat alle geschikte patiënten voor het onderzoek de kans moeten krijgen om een geïnformeerde keuze te maken over het al dan niet meedoen met de RCT. Door voor de patiënt onduidelijke of ongebalanceerde informatie is dat niet altijd het geval. De manier waarop deelnemers uitleg krijgen over het onderzoek en de verschillende behandelopties speelt dus een belangrijke rol bij inclusie.

Lees het verslag op de site van ZonMW Bijeenkomst over patienteninclusie.