Overzicht biomarker analyses bij prostaatkanker

In het afgelopen decennium is er een snelle expansie geweest van diverse biomarker analyses voor diagnose, prognose en behandelingsvoorspelling van prostaatkanker. Aan het bewijs van deze analyses ligt inmiddels veel ervaring en wetenschappelijke kennis ten grondslag. Door de grote hoeveelheid analyses die momenteel beschikbaar zijn, is het soms moeilijk een keuze te maken al naar gelang het stadium van de ziekte.

Overzicht tests

Onderzoekers hebben getracht een volledig overzicht te publiceren in het vakmagazine Translational andrology and urology Genomic biomarkers in prostate cancer.

In deze review noemt men alle biomarker-based klinische testen die beschikbaar zijn in bijna ieder stadium van prostaatkanker. Van pre-diagnose tot post-primary behandeling inclusief de (soms aanzienlijke) kosten. Speciale aandacht voor de periode van waakzaam wachten en het feit dat er soms weinig onderzoek is gedaan naar de prognostische mogelijkheden van vergelijkbare testen als Decipher en Prolaris.

Enige zorg wordt geuit in de conclusies: het kiezen van de juiste test voor de juiste patiënt zal in de loop der jaren een meer genuanceerder beslissing worden waarbij arts en patiënt zeer goed geïnformeerd dienen te zijn over de laatste stand van zaken.

Binnen Stichting DOS

Binnen Stichting DUOS zijn verschillende studies naar nieuwe biomarkers waarmee in de toekomst voorspeld kan worden welke behandeling het meest geschikt is voor patiënten met uitgezaaide blaas- of prostaatkanker. Zoals de RESPONDER studie die aan de hand van nieuwe biomarkers onderzoekt welke patiënten met uitgezaaide blaaskanker baat hebben bij de tweedelijns behandeling met pembrolizumab.