PERYTON studie: gehypofractioneerde bestraling van het prostaatbed na prostatectomie

Na het verwijderen van de prostaat (prostatectomie) bij patiënten met prostaatkanker keert de ziekte terug in het bloed (biochemisch recidief) bij ongeveer 40% van de patiënten. Als een patiënt een biochemisch recidief heeft, wordt hij meestal behandeld met lokale radiotherapie (op de prostaatregio). Deze behandeling leidt in gemiddeld 55% van de gevallen tot langdurige ziektecontrole. Bijna de helft van de patiënten heeft dus geen baat bij lokale radiotherapie, maar krijgt wel de lasten (mogelijke bijwerkingen, ziekenhuisbezoeken). Er is daarom grote behoefte om de effectiviteit van de behandeling voor deze patiënten te verbeteren.

Het doel van de PERYTON studie is om door een hogere biologisch effectieve bestralingsdosis en door middel van betere selectie van de patiëntengroep door de PSMA-PET/CT scan de effectiviteit van de lokale radiotherapie te verhogen bij patiënten met een biochemisch recidief bij prostaatkanker na het verwijderen van de prostaat.

Klik hier voor meer informatie, in- en exclusiecriteria en deelnemende ziekenhuizen.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in