PFOS: verhoogd risico op prostaatkanker en hartaandoening al decennia bekend

Op de hoofdzetel van de Amerikaanse chemiereus 3M in Minnesota wisten ze veertig jaar geleden al dat hun fluorchemicaliën PFOS en PFOA giftig waren, en dat het goedje in het bloed van mensen en dieren over de hele wereld zat. Sinds 1992 wisten ze ook dat hun werknemers tot drie keer meer kans hadden om prostaatkanker te krijgen. Een onderzoek bij het personeel in de vestiging in Zwijndrecht wees in 2001 op een verhoogd risico op hartaandoeningen. Toch greep de bedrijfstop niet in, en bleven ze hun wondermiddel om tapijten en kledij te beschermen produceren. Lees het volledige artikel in HNL

Of lees: Verontrustende resultaten PFOS-vervuiling in Zwijndrecht: “Tot 26 keer overschrijding van de norm”

Of het 4 juni verschenen RIVM-rapport waarin wordt geadviseerd geen groenten te eten uit moestuinen binnen een straal van 1km van de fabriek Dupont/Chemours in Dordrecht en uit volkstuinencomplex Sluisdijk in Helmond.

Wat zijn PFAS, PFOS en PFOA?

Poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) zijn chemische stoffen. Voorbeelden van PFAS zijn GenX, PFOA perfluoro octanoic acid  perfluoroctaanzuuren PFOS perfluoroctaansulfonaten  perfluoroctaansulfonaten. Al deze stoffen kunnen een negatief effect hebben op milieu en gezondheid.

Blaaskanker en chroom-6 binnen defensie

Roken belangrijkste risicofactor blaaskanker

Risicofactoren blaaskanker

Weinig kennis over risicofactoren blaaskanker bij overlevenden