POTOMAC (blaas, 2de lijn)

POTOMAC is een fase 3 studie bij niet-spierinvasieve blaaskanker (NMIBC) gestart in juni 2019. Patiënten kunnen behandeld worden met een combinatie van de PD-L1 remmer durvalumab en BCG of BCG alleen. Er zijn tot nu toe 2 deelnemende DUOS centra: Amsterdam UMC en Amphia (contactpersoon dr. Hans Westgeest, hwestgeest@amphia.nl).

Criteria

Patiënten met bevestigd hoog-risico, niet-spierinvasieve blaaskanker komen in aanmerking voor deze studie. Een hoog-risico tumor is gedefinieerd als een van de volgende:

• Een T1 tumor
  • Een hoge graad/G3 tumor
  • CIS
  • Meerdere, terugkerende en grote (met een diameter van > 3 cm voor de grootste evalueerbare lesie) tumoren (al deze beweringen moeten gelden)

Patiënten moeten fit zijn op het moment van randomisatie in de studie. Patiënten mogen geen eerdere chemotherapie hebben ontvangen voor behandeling van niet-spierinvasieve blaaskanker. Patiënten mogen ook niet behandeld zijn met BCG of moeten hier al langer dan 3 jaar mee gestopt zijn.

Doel

Het primaire doel van de studie is het bepalen van de effectiviteit van durvalumab en BCG in vergelijking met BCG alleen. Patiënten kunnen gerandomiseerd worden in een arm met durvalumab en BCG (inductie en onderhoud), durvalumab en BCG (inductie) of BCG alleen (inductie en onderhoud).