Probiotica nuttig?

Recent verschenen de resultaten van twee studies naar het nut van probiotica in het vakmagazine Cell. Uit beide studies bleek dat de medische wetenschap nog veel moet leren over probiotica en het effect op individuele patiënten voordat deze breed kunnen worden ingezet. Want waar de een voordeel heeft van probiotica, heeft de ander er niets aan, of -bij sommigen- kan het zelfs nadelige effecten hebben.

Conclusies

• Stool samples alone do not provide an accurate or sufficient portrait of the interactions between probiotics and a human host’s pre-existing microbiome and overall health.
  • Some people’s microbiota resists colonization with probiotics, but others’ microbiomes change in response to probiotics, and sometimes in different ways at different points along the gastrointestinal tract.
  • Probiotics administration after antibiotics can impede the microbiome’s return to baseline flora in humans, though the clinical significance of that is unclear.
  • Characteristics of both an individual person and of their microbiome can largely predict probiotics’ effects in that person.
  • The mouse model is not very informative or reliable in understanding probiotics’ effects in humans.

Lees de abstracts

Personalized Gut Mucosal Colonization Resistance to Empiric Probiotics Is Associated with Unique Host and Microbiome Features.

Post-Antibiotic Gut Mucosal Microbiome Reconstitution Is Impaired by Probiotics and Improved by Autologous FMT

Meer informatie over voeding (in relatie tot kanker) op deze site: type ‘voeding’ in bij de zoekfunctie op de homepage of kijk op ons Forum voor deze druk bezochte discussie.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in