Prostaat Praat!

Aart van Dijk: in 2009 promoveerde hij als ICT’er nog in London, drie jaar later is daar de diagnose prostaatkanker op 68-jarige leeftijd. Maar, zoals Aart was in zijn werk, pakt hij ook de prostaatkanker op: zo positief mogelijk en met een niet aflatende energie.

Zo is hij sinds 2015 actief als regiocoördinator van de Prostaatkankerstichting (PKS) in Zuid-Holland en was hij in 2017 medeauteur van een bijlage in het PKS-blad Nieuws over sexualiteit en intimiteit bij prostaatkanker. Daarna ontstond het idee om ervaringen van patiënten te bundelen in een boek.  Dat leidde tot het boek ‘Prostaat Praat!’: 61 artikelen, van ongeveer een derde is Aart (mede-)auteur. ‘Naast ervaringsverhalen zijn ook informatieve artikelen over behandelaars, casemanagement en onderzoek opgenomen en wordt dieper ingegaan op de vraag ‘Wel of niet testen op prostaatkanker?’ Tevens noemt Aart twee organisaties waaraan hij veel heeft: de Prostaatkankerstichting en Stichting DUOS, waar wij bij DUOS blij mee zijn.

Inzicht in situatie en ziekte

‘De ontwikkelingen rond prostaatkanker gaan snel, daarom kunnen wellicht enkele van de informatieve artikelen in Prostaat Praat! nu worden bijgesteld, ‘ stelt Aart. ‘Maar mijn doel is bereikt: patiënten inzicht geven in hun situatie en ziekte. Professor Chris Bangma schreef recent een review over Prostaat Praat!. Hij eindigde met ‘U moet een geweldig tevreden gevoel hieraan over houden, en ik respecteer uw inzet en uitwerking dan ook hoog.’ Dat is in een notendop mijn gevoel over het boek weergegeven: ik ben een gelukkig mens dat ik dit mocht schrijven en zo daadwerkelijk iets kan betekenen voor anderen.’

Prostaat Praat! Is verkrijgbaar voor 22,99 euro in de boekhandel of via Aart van Dijk (aart.vandijk@planet.nl). Het ISBN nummer is 978-94-640-3465-3

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in