Prostaatkanker? Maak een second opinion bespreekbaar

‘Mannen met prostaatkanker: maak een second opinion bespreekbaar.’  Die oproep doet  DUOS-voorzitter en internist-oncoloog prof. Ronald de Wit van het Erasmus MC Kanker Instituut in een podcast. Volgens hem vragen niet genoeg prostaatkankerpatiënten om een second opinion, terwijl er bij de behandeling van prostaatkanker veel is te kiezen.

Nieuwe behandelingen en de juiste volgorde van behandelingen

In de zorg voor prostaatkankerpatiënten is de afgelopen tien tot twaalf jaar veel veranderd. Niet alle internist-oncologen zijn op de hoogte van de laatste inzichten, stelt prof. Ronald de Wit in de podcast van het Erasmus MC.

Daarom is het met name op het moment dat de prostaatkanker zich onttrekt aan de eerste hormoonbehandeling, belangrijk om een second opinion aan te vragen, stelt De Wit. ‘Dan ligt er een heel palet aan keuzes: een volgende hormoonbehandeling, chemotherapie of een behandeling met radioactieve stoffen.’

Schroom

Veel patiënten ervaren schroom om een second opinion aan te vragen, erkent De Wit. Toch is het volgens hem de moeite waard om over die drempel te stappen. Bij een op de drie second opinions die hij uitvoert, zou hij een andere behandeling hebben gekozen. ‘Je kunt beter een paar weken de tijd nemen en een goede behandeling inzetten dan ergens haastig mee beginnen en uiteindelijk kansen verliezen. Het zijn de nuances waar het om gaat. Maar uiteindelijk kan het gaan om maanden overlevingswinst.’

In de podcast geeft De Wit praktische tips om het gesprek over een second opinion aan te gaan en vertelt hij hoe zo’n second opinion in zijn werk gaat.

Second opinion, hoe doet u dat?

Second opinion of overname behandeling?

Interpretatie PSA verloop, een second opinion

Second opinion redde mijn leven, radio NPO1

Helft patiënten krijgt ander behandeladvies bij second opinion

Heeft patiënt recht op verwijzing voor second opinion?

Film: second opinion blaaskanker

Film: Waarom ik koos voor een second opinion en studie

Second opinion, zorgverzekeraar helpt

Welk ziekenhuis kiest u bij kanker?

Forumregels, onder meer rond de digitale second opinion op de Forums van Stichting DUOS