REBACARE en MOLCARUTUC studies bij hoge urinewegtumoren

DUOS krijgt vragen naar aanleiding van onderstaand (vetgedrukt) bericht in de Nieuwsbrief van de patientenvereniging Leven met blaas- of nierkanker. De verwarring ontstaat met name omdat de link ‘Lees Meer’ verwijst naar de REBACARE studie.

Studie vergelijking tumoren
Stichting DUOS start met de studie MOLCARUTUC. Deze studie is gericht op hoge urinewegtumoren (urotheelcarcinoom in nierbekken of urineleider) waarbij later een recidief in de blaas ontstaat. In deze studie wordt onderzocht of tumoren van nierbekken of urineleider en het recidief in de blaas moleculair identiek zijn en of er targets voor therapie zijn.

a2bfc401-728f-4ebf-aca0-ef001046e43d.png

Het betreft hier een moleculaire studie, acroniem MOLCARUTUC, waarvoor recent een Europese subsidie is ontvangen en die binnenkort, als extra studie in aanvulling op REBACARE, van start zal gaan. Alleen de tumoren van patiënten die geïncludeerd zijn of worden in de REBACARE-studie zullen geanalyseerd worden in deze moleculaire studie. Er kunnen dus wel patienten van binnen de REBACARE studie, maar helaas geen patiënten van buiten de REBACARE-studie deelnemen aan MOLCARUTUC.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in