Roken belangrijkste risicofactor blaaskanker

Met name rokers die gedurende een lange periode van hun leven hebben gerookt, hebben een sterk verhoogde risicofactor. Daarom is volledig stoppen met roken, en niet alleen minderen in aantal sigaretten, de beste manier om het risico op blaaskanker te verlagen. Frits heeft dit als epidemioloog onderzocht door meta analyses uit te voeren en internationale databestanden samen te voegen en te analyseren.

Ook uroloog Joost Boormans noemde recent roken nog als grote boosdoener: “Mensen die blaaskanker krijgen, zijn in hun leven meestal blootgesteld aan giftige stoffen. Kappers en mensen die in verfindustrie gewerkt hebben, lopen bijvoorbeeld extra risico.” Maar de grootste boosdoener is volgens Boormans de sigaret: “Dat roken longkanker veroorzaakt, weten we allemaal. Maar dat het ook de grootse risicofactor voor blaaskanker is, is veel minder bekend. Het gif van een sigaret wordt opgenomen via de bloedbaan en uitgescheiden in je urine. Urine wordt tijdelijk opgeslagen in de blaas tot het moment dat we moeten plassen. Zo krijgen giftige stoffen de tijd om in te werken op de blaaswand en die kunnen daar kanker veroorzaken.”

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in