Selenium en (prostaat)kanker

Wat zijn de resultaten van wetenschappelijke onderzoeken naar selenium en prostaatkanker? Het is een vraag die werd gesteld op ons Forum. We plaatsten informatie van drie verschillende organisaties op een rij.

Er zijn twee studies gedaan naar het verband tussen seleniumspiegels in het bloed bij mannen met prostaatkanker, zo vermeldt Voeding en Kanker Info. Bij deze studies zijn mannen die prostaatkanker hebben gekregen, vergeleken met mannen zonder prostaatkanker. De ene studie laat zien dat mannen met prostaatkanker een hogere seleniumspiegel hebben dan mannen zonder prostaatkanker, terwijl de andere studie het tegenovergestelde laat zien. Het is dus niet duidelijk of er een verband is tussen prostaatkanker en de hoeveelheid selenium in het bloed. Het advies van Voeding en Kanker Info luidt: zorg met een gezonde voeding dat de hoeveelheid selenium in het lichaam op peil is. Dit heeft een positief effect op de behandeling van prostaatkanker. Gebruik geen seleniumsupplement bij prostaatkanker. Lees het complete artikel over selenium en kanker op Voeding en Kanker Info.

Op Wereld Kanker Onderzoek Fonds wordt een onderzoek van Wageningen Universiteit vermeld: Selenium en prostaatkanker: onderzoek geeft inzicht in mogelijk mechanisme. “Het is eerder aangetoond dat een tekort aan selenium mogelijk het risico op prostaatkanker verhoogt”, zo stelt dr. Dieuwertje Kok, onderzoeker op de afdeling Humane Voeding van Wageningen Universiteit in het artikel op Wereld Kanker Onderzoek Fonds. ‘Eenduidig zijn deze resultaten echter niet; verschillende studies tonen geen beschermend effect van selenium en de onderliggende mechanismen zijn nog niet opgehelderd. “Om er achter te komen hoe selenium kan beschermen tegen prostaatkanker hebben we in dit onderzoek gekeken naar wat selenium nu precies doet in de prostaat.” De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het vakblad Oncotarget.’ Lees hier ook het complete artikel over selenium en kanker op Wereld Kanker Onderzoek Fonds.

En, omdat er veel belangstelling is bij patiënten voor de ortho moleculaire invalshoek: Wat stelt de Ortho Health Foundation over kanker en selenium? ‘Kanker: uit het meeste onderzoek blijkt dat selenium het risico op kanker bij mannen en vrouwen niet vermindert. Analyses van klinisch onderzoek en verschillende klinische onderzoeken tonen aan dat suppletie met selenium de incidentie van kanker of aan kanker gerelateerde mortaliteit niet vermindert (14109, 34538, 74414, 90363, 97078, 97092). In klinische onderzoeken verlaagde selenium 100-400 mcg dagelijks gedurende 2-7,5 jaar met of zonder aanvullende antioxidanten het algehele risico op kanker niet (14109, 34538, 74414). Er zijn echter tegenstrijdige aanwijzingen dat selenium een ​​voordeel kan hebben bij mannen. Epidemiologisch onderzoek en oudere analyses hebben aangetoond dat de inname van selenium wordt geassocieerd met een verminderde incidentie van kanker en kankersterfte bij mannen (34563, 90350, 97085). Sommige individuele klinische onderzoeken tonen ook aan dat alleen selenium of selenium met allicine het risico op het ontwikkelen van kanker kan verminderen wanneer alleen mannen worden overwogen (14109, 34563, 51312). Aanvullend onderzoek naar de effecten van selenium op het risico op kanker bij mannen is nodig om deze resultaten te bevestigen.’

Meer op FORUM discussies:

Meer op DUOS nieuwsberichten:

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in