Smaakverandering bij kanker

Een groot deel van de patiënten met kanker merkt een verandering in de smaak. Dit kan zowel door de ziekte als door de behandeling komen.

De smaakbeleving verandert doordat de drempels (wanneer proef je een bepaalde smaak) voor zoet, zout, zuur en bitter zowel verhoogd als verlaagd kunnen zijn. Hierdoor proeft u het eten anders of vindt u het niet meer smaken. Zelfs water kan een vieze smaak hebben.

Smaak bij chemotherapie

Het veranderen van de smaak kan veroorzaakt worden door de ziekte zelf of door de behandelingen. Zo kan door chemotherapie het eten naar metaal of bitter gaan smaken of juist helemaal geen smaak meer hebben. Deze veranderingen in de smaak kunnen tijdelijk zijn, maar ook lang voortduren. Door bestraling in het mond-keelgebied kan de smaak ook veranderen. Door de verminderde speekselproductie kan de smaakbeleving minder zijn omdat met een droge mond minder goed kan worden geproefd. In een studie waarbij bijna 200 kankerpatiënten zijn onderzocht (met long-, alvleesklier- of dikke darmkanker) die verschillende chemotherapie kregen, is weinig verschil gevonden in de mate van smaakverandering bij de onderzochte chemotherapieën. Misselijkheid kan dus optreden onafhankelijk van de soort chemotherapie.

Verandering van voorkeur

Als u voor de ziekte of voor de behandeling niet van zoetigheden hield maar wel van hartige gerechten, kan het zijn dat u tijdens de behandeling juist een voorkeur voor zoete producten ontwikkelt en een afkeer van hartige producten. Het kan voor u en uw naasten dus lastig zijn om te bedenken waar u zin in hebt. Wat u voorheen lekker vond, valt nu tegen. Het omgekeerde komt echter ook voor. Wat u voor de ziekte of behandeling niet at, kan nu juist lekker zijn. In een studie die keek naar wat mensen zelf doen bij smaakverandering hebben patiënten aangegeven dat (veel) water drinken bij een maaltijd helpt om klachten zoals een droge mond of een vieze smaak, te verminderen. Op Voedingenkankerinfo.nl vindt u veel tips, adviezen en recepten om beter om te gaan met deze smaakverandering.

Op de DUOS site vindt u veel informatie over voeding bij kanker, maar ook over bijwerkingen van chemotherapie (zoals veranderingen van smaak).

Type zoekwoorden als ‘smaak’, ‘voeding’ of ‘eten’ in bij de zoekfunctie op de homepage (www.stichtingduos.nl). Ook op het Forum (bij Prostaatkanker) treft u een uitgebreide discussie over dieet en voeding bij kanker.