Studie ‘de beste voeding voor prostaatkanker patienten’

Vorig jaar, maar ook afgelopen januari  besteedde Stichting DUOS aandacht aan een studie waarin onderzoekers de invloed van speciaal gekweekte groentes en fruit op langzaam groeiende prostaatkanker bestuderen. Het bedrijf Vers+ stelt per seizoen dozen samen met fruit en groente, en levert deze aan een deel van de deelnemers. Dit gezonde dieet zou moeten zorgen voor een vertraagde ontwikkeling van prostaatkanker en vooral voor het gezonder maken van het hele lichaam.

Gaston Remmers, oprichter van Platform Patiënt en Voeding, heeft urologen, investeerders en groentetelers samengebracht om de beste voeding op te stellen voor prostaatkankerpatiënten. Een teler aangesloten bij de stichting, Jan van Heijningen, vertelt dat meer dan dertig groenterassen stoffen bevatten die goed kunnen zijn voor prostaatkankerpatiënten. Bijvoorbeeld een peenras met veel bètacaroteen, wat het lichaam helpt met vitamine A aanmaken.

Deze gezondere groenterassen zijn wel vaak duurder, of groeien langzamer dan de minder gezondere varianten. Bij de normale verkoop kiezen telers daarom meestal voor groenterassen die per stuk goedkoper zijn. Anders lopen ze het risico om klanten te verliezen.

Bewezen werking groentedieet

In het voedingspatroon dat is ontwikkeld bij de stichting, is onderscheid gemaakt in:

• Voedingsstoffen waarvan bewezen is dat ze goed zijn.
  • Producten waarvan het belangrijk is ze te eten wanneer je kanker hebt.
  • Voedsel waarvan het aannemelijk is dat ze helpen, maar waarvan het nog niet helemaal bewezen is.

Op deze manier kan de beste voeding voor prostaatkankerpatienten makkelijker worden aanbevolen door artsen.

In het onderzoek worden deelnemers met prostaatkanker door middel van loting verdeeld in drie groepen. De eerste groep ontvangt de pakketten van Vers+.  De tweede groep volgt hetzelfde gezonde dieet, maar koopt zelf de benodigdheden. De laatste groep deelnemers eet volgens de Schijf van Vijf.

Update studie

Zo’n 80 deelnemers zijn inmiddels gestart en heeft de studieperiode van 3 maanden doorlopen. Zij werden geloot in de controlegroep, de dieetgroep of de VERS+-groep.

Momenteel is men op zoek naar deelnemers die mee willen doen in de periode januari t/m maart 2020. Het gaat om mannen met laag-risico prostaatkanker (T1C-T2, Gleason 3+3) die een active surveillance beleid volgen.

Aanmelden kan via l.venderbos@erasmusmc.nl

Op Stichting DUOS vindt u veel informatie over voeding. Type bij de zoekfunctie op de homepage ‘voeding’ in en 42 nieuwsberichten openen. We noemen enkele vaak bezochte:

Ook op Forum is het onderwerp ‘voeding’ populair. Het item ‘Voedsel en kanker’ is bijna 11.500 keer bezocht. Heeft u tips of adviezen of bent u een aanhanger van een bepaalde voedingswijze of dieet? Deel het op ons Forum!

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in