Studies zeldzame tumoren

Kanker is zeldzaam als de diagnose bij minder dan ongeveer 1.000 mensen per jaar wordt gesteld. Een groot aantal uro-oncologische tumoren valt onder deze definitie. Zoals: zaadbalkanker, peniskanker, kanker van de urineleider, kanker van het nierbekken (pyelumcarcinoom), sommige soorten nierkanker enz. Het zijn zeldzame urogenitale tumoren die ook binnen Stichting DUOS niet vaak voor het voetlicht komen. Mede door de geringe hoeveelheid patiënten is er helaas slechts weinig kennis, expertise en aandacht voor zeldzame tumoren. Er zijn dan ook weinig studies op dit gebied. Mochten er studies zijn, dan verschijnen ze op deze pagina, tezamen met een beschrijving van de studie, in- en exclusiecriteria, deelnemend ziekenhuis en contactpersoon.

(Inter-)nationaal nieuws volgen op het gebied van zeldzame kanker(studies)? Schrijf u in voor de iedere vrijdag verschijnende DUOS nieuwsbrief.

Leren van de ervaring van anderen? Kijk op het DUOS Forum of op DUOS YouTube. Er zijn Forums ‘Nierkanker’ (met aandacht voor zeldzame soorten) en ‘Zaadbalkanker’.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in

error: Content is protected