Subsidie voor onderzoek zeldzame ziekten

Binnen DUOS loopt momenteel een studie bij peniscarcinoom, tevens proberen wij (vroegtijdige diagnose en behandeling van) zaadbalkanker zoveel mogelijk op de kaart te zetten. Beide aandoeningen behoren tot de zogenoemde ‘zeldzame ziekten’, Het European Joint Programme on Rare Diseases opent op 13 december 2019 de Joint Transnational Call (JTC2020) voor onderzoeksprojecten rond zeldzame ziekten. Het doel van deze ronde is om wetenschappers uit verschillende landen effectief te laten samenwerken op een interdisciplinair onderzoeksproject ten gunste van patiënten met een zeldzame ziekte.

Het onderwerp van JTC 2020 is ‘Pre-clinical research to develop effective therapies for rare diseases’. ZonMw doet mee aan deze ronde met in totaal 1.8 miljoen euro voor Nederlandse onderzoekers. De vooraankondiging en nadere informatie vindt u op de website van de EJP RD. De deadline voor project ideeën (preproposals) is op 12 februari 2020.