Tien waarschuwingssignalen prostaatkanker

Hoe eerder prostaatkanker wordt ontdekt, hoe beter. Niet alleen zijn de overlevingskansen dan groter, maar u heeft ook meer behandelingsmogelijkheden, inclusief ‘waakzaam wachten’. Helaas gaan mannen bij prostaat- of plasklachten over het algemeen te laat naar de huisarts waardoor wereldwijd ruim 47% van de prostaatkanker te laat wordt ontdekt (zie ook ‘Klachten worden niet gemeld, meeste prostaatkanker te laat ontdekt).

Daarnaast is het probleem met vroege prostaatkanker dat er nauwelijks symptomen zijn. Een groeiende tumor kan wel klachten veroorzaken, maar deze zijn vaak gelijk aan een infectie of een –veelvoorkomende- goedaardige prostaatvergroting. Alleen een arts kan het verschil aantonen.

Waarschuwingssignalen zijn er echter wel, op urologisch en sexueel gebied en wat betreft pijn. Heeft u een of meerdere van onderstaande klachten, bezoek dan uw dokter ook al lijken de klachten nog zo gering.

Urologisch

·         Vaak plassen

·         Plasproblemen (moeilijk om te beginnen met plassen of juist om te stoppen, zie ook de Forum discussie plasklachten en problemen met plassen ‘s nachts)

·         Een zwakke of langzame urinestroom (druppelende – lees ook ervaringsverhaal van patiënt Plasproblemen en prostaatkanker)