Trage registratie kankermedicijnen in Nederland kost honderden levensjaren

Hoogleraar Carin Uyl-de Groot van de Erasmus Universiteit Rotterdam trekt aan de bel: uit onderzoek blijkt dat een nieuw kankermedicijn in Europa na gemiddeld 403 dagen op de markt komt. In de Verenigde Staten gaat dit veel sneller: al na gemiddeld 161 dagen. Volgens Uyl-de Groot houdt dit in dat Europese kankerpatiënten beduidend langer – gemiddeld 242 dagen – op levensreddende medicijnen moeten wachten dan kankerpatiënten in de VS.

Eén van de boosdoeners blijkt het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA) dat sinds vorig jaar in Amsterdam is gevestigd. De EMA is volgens de Rotterdamse hoogleraar veel trager met het registreren van nieuwe medicijnen dan haar Amerikaanse evenknie, de Food and Drug Administration (FDA). De trage toegang leidt ertoe dat kankerpatiënten eerder sterven. Uyl-de Groot onderzocht onder meer het verlies aan levensjaren van de medicijnen ipilimumab tegen melanoom en abiraterone tegen prostaatkanker. Tijdens de goedkeuringsprocedure konden in Europa 11.184 huidkankerpatiënten en 55.853 prostaatkankerpatiënten niet met deze middelen worden behandeld. “Het niet of laat gebruiken van deze twee middelen leidde al tot een verlies van meer dan 30.000 levensjaren in heel Europa,” verklaart Uyl-de Groot. In Nederland gingen er bijna 1300 levensjaren verloren.

Lees: Parool, Nieuwe kankermedicijnen komen in Nederland later op de markt

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in

error: Content is protected