Tulsa-Pro update

Op het Forum Prostaatkanker kregen we de volgende vraag: ‘Ik ben een prostaat kanker patiënt met psa 5, gleason 3+3 en zit 4 jaar in AS-beleid. Op zich prima, maar op enig moment moet er misschien worden ingegrepen en lijkt mij deze behadelwijze best interessant. Graag wil ik advies over de mogelijkheid van het toepassen van de volgende (Tulsa) methode: “MRI-guided Transurethral Ultrasound Ablation in Patients With Localized Prostate Cancer”. Ik lees op de site van het Radboud dat zij in de research groep hiermee bezig zijn. Wat is de status en wat vinden jullie ervan?

DUOS bestuurslid dr. Inge van Oort, Radboudumc, antwoordt als volgt: ‘TULSA wordt gezien als een experimentele behandelmethode voor prostaatkanker omdat de lange termijn resultaten hiervan nog niet bekend zijn. Om deze redenen wordt TULSA dan ook niet vergoed door de Nederlandse zorgverzekeraars en kunnen we deze behandeling niet aanbieden aan Nederlandse patiënten. We hebben een subsidie-aanvraag gedaan om een wetenschappelijk onderzoek te starten naar de resultaten van TULSA.  We horen uiterlijk in maart of deze toegekend wordt. Mocht dit zo zijn, kunnen we TULSA in studieverband aanbieden aan Nederlandse patiënten die binnen bepaalde criteria vallen.’

Meer informatie over Tulsa-Pro?

Op Clinical Trials vindt u de volgende (lopende) studie: Evaluation of the TULSA-PRO MRI-guided Transurethral Ultrasound Prostate Ablation Device in Patients With Localized Prostate Cancer. De studie is gestart in 2016, laatste update februari 2019, verwachte einddatum februari 2023.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in