TULSA: update ultrasound behandeling bij prostaatkanker

Drie jaar geleden (onder meer door de uitkomsten van de TACT studie) was er het nodige te doen over de experimentele TULSA (MRI-guided Transurethral UltraSound Ablation) behandeling voor patiënten met gelokaliseerde prostaatkanker. Deze ultrasound behandeling vernietigt onder MRI geleide een deel van het prostaatweefsel via de plasbuis. Voordelen zijn een betere tumorcontrole en een sterk gereduceerde kans  op incontinentie en impotentie in vergelijking met een operatieve verwijdering of bestraling van de hele prostaat.

De TULSA behandeling is zeker niet voor iedereen geschikt. Het gaat specifiek om goed zichtbare, enkelzijdige, weinig agressieve prostaattumoren. Het Radboudumc was een van de deelnemende centra van de TACT-studie, een internationale multicenter studie waarin 115 patiënten zijn geïncludeerd. De resultaten van deze positieve studie werden in 2019 op de AUA gepresenteerd.

Over de TULSA behandeling komen regelmatig vragen op het DUOS secretariaat of op het DUOS Forum. Marco vraagt: Wat is anno juni 2022 de status van TULSA? DUOS Bestuurslid dr. Inge van Oort antwoordt.

Op termijn bredere acceptatie focale therapie