Uitbehandeld voor prostaatkanker? Of zijn er nog meer opties?

Na abiraterone of enzalutamide, docetaxel, cabazitaxel en Radium 223 (bij prostaatkankerpatiënten met in hoofdzaak botuitzaaiingen) is er geen reguliere verdere therapie meer. Zijn er nog andere behandelopties mogelijk al dan niet in studieverband? Het is een van de vragen die vorige week werd gesteld op het DUOS Forum. Het antwoord door DUOS voorzitter professor dr. Ronald de Wit luidt als volgt:

‘Een patiënt in goede conditie en een behandelwens heeft anno 2020 meer opties. Zo is het mogelijk (in grotere expertise centra) door middel van een biopsie het DNA van de tumor van een individuele patiënt te analyseren. We weten inmiddels dat in ongeveer 20% van de patiënten een specifieke aanknoping wordt gevonden voor een aanvullende behandeling. De meeste grote centra bieden die optie in studieverband. Maar ook als er geen specifieke DNA afwijking wordt gevonden, kunnen er gerichte behandelingen zijn. Er wordt veel geschreven over, en gevraagd naar Lutetium-PSMA. Maar er zijn momenteel ook studies met andere aan PSMA gekoppelde targets. In enkele centra, waaronder het ErasmusMC Kankerinstituut, loopt een studie met een bispecifiek antilichaam gericht tegen zowel PSMA als tegen CD3 en dat is weer een aanknopingspunt op de eigen T-cellen (eigen afweercellen), waarmee een immuunreactie opgeroepen kan worden.’

Waarom staan deze studies niet vermeld op de DUOS website (zie www.stichtingduos.nl onder ‘Studies’). De reden is dat dit eerste verkennende, vroeg klinische studies en daarmee kleinschalige studies zijn waar doorgaans maar plaats is voor een of enkele patiënten tegelijkertijd. Al snel ontstaan wachtlijsten en zo’n studie kan ook snel weer sluiten in afwachting van vervolgstappen. Er lopen in de grotere centra doorgaans meerdere vroeg klinische studies parallel aan elkaar: soms gericht op een bepaalde ziekte, bv prostaatkanker, soms bredere studies. Laat u omtrent deze studie mogelijkheden gericht informeren in het centrum van uw keuze.’

Welke behandeling na abiraterone?

Drug rediscovery protocol

DNA sequencing kan nieuwe medicijnopties openen

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in