Uitgezaaide prostaatkanker: nieuwe studie naar wisselwerking cabazitaxel en darolutamide

Met ingang van september openen binnen DUOS weer vele nieuwe studies! Gister werd de start van de Pictures bij uitgezaaide prostaatkanker aangekondigd (circulerende tumorcellen), vandaag aandacht voor de CABADARO studie. Deze geneesmiddelstudie onderzoekt de wisselwerking tussen cabazitaxel chemotherapie en darolutamide bij uitgezaaide prostaatkanker. Darolutamide is een nieuw medicijn met anti-androgene werking. Preklinische studies laten een hogere werkzaamheid zien van combinatiebehandeling met chemotherapie en een anti-androgeen ten opzichte van behandeling met één van beide middelen.

Het doel  van deze studie is om zo’n combinatiebehandeling verder te onderzoeken. Er wordt onderzocht of de concentratie van cabazitaxel in het bloed wordt beïnvloed door gelijktijdig gebruik van darolutamide.

Patiënten met uitgezaaide castratieresistente prostaatkanker, die behandeld worden met cabazitaxel kunnen deelnemen aan de studie. Zij zullen gedurende 12 weken darolutamide tabletten innemen, als toevoeging aan de lopende behandeling met cabazitaxel. Drie DUOS sites zullen deelnemen: Erasmus MC (prof. R. de Wit);  Franciscus Gasthuis & Vlietland (dr. P. Hamberg) en Maasstad Ziekenhuis (dr. B. Haberkorn).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw behandelaar of via communicatie@stichtingduos.nl. Zie ook Trialregister trial 8611 voor meer informatie.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in

error: Content is protected