Update FORT-1 studie: pan-FGFR remmer bij blaaskanker

Binnen de FORT-1 studie wordt Rogaratinib (een pan-FGFR remmer) bij blaaskanker of urotheelkanker van de urinewegen onderzocht. Het middel heeft een mogelijk therapeutische waarde als de kanker FGFR tot expressie brengt. Dit wordt door middel van weefselonderzoek (biopt) vastgesteld en is bij ongeveer 40% van de patiënten het geval. Het gaat dus om een relatief kleine groep patiënten (na eerdere therapie en dan ook nog FGFR positief)

Indien een patiënt kan deelnemen, vindt een randomisatie (verdeling in 2 groepen) plaats tussen behandeling met Rogaratinib danwel standaard chemotherapie (docetaxel, paclitaxel of vinflunine). De verdeling in twee groepen is nodig om aan te kunnen tonen of de nieuwe behandeling daadwerkelijk beter  werkt dan chemotherapie.

FORT-1 is tevens de eerste studie waarbij DUOS ten behoeve van een weinig frequente patiëntengroep werkt met 2 hoofdsites (Erasmus MC, prof. Dr. R. de Wit en AvL, dr. M. van der Heijden). In deze hoofdsites is de studie sinds juli 2019 geopend. Verder werken we bij FORT-1 met satellietsites die zelf screenen (zie onderstaande lijst) door middel van een weefselonderzoek. Als blijkt dat de patiënt kan deelnemen, wordt men doorverwezen naar Erasmus MC of AvL

FORT-1 betreft een internationale studie waarbij momenteel 177 sites in 29 landen zijn aangesloten.

Satelliet sites in Nederland zijn:

• Gelre Ziekenhuis (dr. Meulenbeld, NIET-DUOS)
  • Haga Ziekenhuis (dr. Houtsma)
  • Adrz (dr. Hoeben)
  • Amphia (dr. Westgeest)
  • Tergooi ziekenhuis (dr. van der Berg)
  • Haaglanden ziekenhuis (dr. Helgason)
  • Deventer ziekenhuis (dr. Imholz)

Voor de volledige studie zijn geopend:

ErasmusMC Kankerinstituut (prof. dr. De Wit)

Antoni van Leeuwenhoek (dr. Van der Heijden)