Update Pictures

De behandeling voor de novo mHSPC is in de afgelopen jaren snel veranderd. Na het identificeren van overlevingsvoordeel na het toevoegen van 6 cycli Docetaxel aan de androgeen deprivatie therapie, weten we nu ook dat het toevoegen van Abiraterone/Prednison en Enzalutamide voordeel geven als ze gelijk worden gestart met ADT. De mediane progressie vrije overleving van deze patiënten is significant verbeterd. Echter zien we nog steeds patiënten die progressie vertonen relatief kort na het starten van de behandeling en het blijft lastig om bij het starten van de behandeling deze patiënten te identificeren. Dit maakt predictieve biomarkers noodzakelijk.

Vraagstelling

Tijdens de Pictures studie willen wij circulerende tumorcellen van mHSPC patienten verkrijgen door DLA (diagnostische leukaferese) voor het genotyperen en fenotyperen van de individuele circulerende tumorcel en het meten van circulerend tumor DNA (ctDNA). De verkregen individuele CTC willen wij blootstellen aan medicatie en vervolgens PSA excretie meten. Het aantal CTCs in perifere bloed( bij baseline en na 6 maanden behandeling/progressie) en verkregen door middel van DLA zal worden onderzocht en worden gecorreleerd met klinische uitkomsten. Het uiteindelijke doel van de studie is het identificeren van mHSPC patienten die slecht en goed reageren op behandeling door het combineren van fenotype en genotype van individuele kankercellen.

Vijf nieuwe sites hebben zich aangemeld voor Pictures, het totale aantal deelnemende ziekenhuizen komt daarmee op 10. Zie hier de complete lijst en in- en exclusiecriteria.

Klik hier voor meer informatie over leukaferese.

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in