Urogenitale tumoren: data en informatie

In Nederland krijgen jaarlijks ruim 20.000 mensen te maken met een urogenitale maligniteit. Onder de urogenitale tumoren vallen tumoren van de mannelijke geslachtorganen (dit zijn hoofdzakelijk prostaatkanker en zaadbalkanker) en urinewegtumoren (dit zijn hoofdzakelijk blaaskanker, nierkanker -inclusief nefroblastoom bij kinderen-, nierbekken- en uretertumoren).

Samen met zorgprofessionals en (patiënten)organisaties, waaronder DUOS, levert IKNL (Integraal Kankercentrum Nederland) een bijdrage aan het verbeteren van de oncologische zorg voor patiënten met een urogenitale tumor. Bijvoorbeeld door met artsen en andere zorgverleners onderzoek te doen naar de kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven. Doorgaans wordt bij dit wetenschappelijk onderzoek gebruik gemaakt van gegevens uit de Nederlandse Kankerregistratie (NKR). Daarin worden sinds 1989 data van alle patiënten met kanker in Nederland vastgelegd. Resultaten van wetenschappelijke studies op basis van de NKR-data verschijnen in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften, maar ook geregeld in landelijke en regionale bladen.

Zie ook IKNL.nl voor incidentie, overleving en registratie.

DUOS heeft per urogenitale aandoening een pagina met meer informatie (ook over studies).

Meer gedetailleerde informatie? Type uw zoekwoord in bij zoekfunctie op de homepage.