Uw DNA en de werking van medicijnen

Van alle patiënten loopt 10 tot 20 procent het risico dat geneesmiddelen niet goed werken doordat hun lever medicijnen anders afbreekt. Dat kan ernstige, soms levensbedreigende, gevolgen hebben. Die patiënten hebben minder of juist meer dan de standaard dosis nodig, maar zij weten dat meestal niet. Een DNA-test kan uitsluitsel geven.

Uw genetisch profiel geeft aan hoe uw lichaam medicijnen opneemt. Heeft u het idee dat een medicijn niet voor u werkt, of dat het snel uitgewerkt is? Dit kan komen door een zeer snelle stofwisseling voor dat medicijn. Ervaart u bij een ander medicijn veel bijwerkingen? Dit kan juist komen door een zeer trage stofwisseling.

Via de website mijnmedicijn.nl vindt u meer informatie onder meer over welke medicijnen het met name gaat. Ook kunt u via deze site een poll beantwoorden over het bepalen van uw genetisch profiel.

Naast DNA kunnen ook andere -schijnbaar onschuldige- middelen of voedsel de werking van medicijnen beinvloeden. Op de site van Stichting DUOS zijn over dit onderwerp recent nog nieuwsberichten verschenen bijvoorbeeld: de interactie van St. Janskruid of grapefruit op de werking van medicijnen (chemotherapie).