Valse oncologie geneesmiddelen

Het dateert niet van recent, maar het is toch goed om er nogmaals aandacht aan te besteden: al sinds jaren blijken oncologiegeneesmiddelen een interessant doelwit voor geneesmiddelen vervalsers. De omvang van het probleem lijkt klein, maar vervalste geneesmiddelen zijn vooral in de klinische praktijk moeilijk te herkennen. Dit blijkt uit een nieuw overzichtsartikel van het RIVM in het tijdschrift The Lancet Oncology.

Het RIVM heeft onderzocht wat in de wetenschappelijke literatuur bekend is over vervalste oncologie geneesmiddelen. De vervalsers lijken vooral interesse te hebben in vloeibare oncologie geneesmiddelen omdat deze eenvoudig zijn na te maken. De vervalsingen kunnen veel winst opleveren en een gebrek aan werkzaamheid valt niet altijd op.

Incidenten -die tot op heden vooral in het buitenland lijken voor te komen- laten volgens RIVM zien dat ook zorgverleners het doelwit kunnen zijn van vervalsers. Om vervalsingen te detecteren, is het rapporteren van een gebrek aan werkzaamheid of ongebruikelijke effecten bij geneesmiddelengebruik belangrijk. Merkt u iets dergelijks: meld het dan bij Lareb, bijwerkingencentrum.