Vasten en kanker

Afgelopen week werd een tv-programma uitgezonden over vasten bij verschillende aandoeningen, waaronder kanker. De suggestie werd gewekt dat vasten -naast een gunstig effect op bijwerkingen van chemotherapie- ook een beter resultaat op de kanker zelf zou hebben. Een mevrouw vertelde zelfs dat haar ziekte (borsttumor) was verdwenen tijdens een combinatie van chemotherapie en  vasten. Echter: moderne chemotherapie bij borstkanker voorafgaande aan operatie leidt heel vaak tot verrassende resultaten, ook zonder vasten. Zoals zo vaak bij dergelijke media-uitingen kwamen de volgende dagen vragen van patiënten over dit onderwerp binnen op het DUOS-secretaraat, op het Forum en tijdens de poli’s.

Muis

Wat is nu eigenlijk de wetenschappelijk onderbouwing van de bewering over vasten in deze tv-uitzending? Welke studies hebben daadwerkelijk een gunstige relatie tussen vasten en kanker aangetoond? We vonden Effects of short-term fasting on cancer treatment  Hieruit bleek dat vasten bij muizen een remmend effect heeft op groei van kanker. Dat was reeds bekend. Wat we ook weten, is dat kunstmatige voeding groei van reeds bestaande kanker bij de muis bevordert. Maar de mens is geen muis en de auteurs stellen zelf ook expliciet dat de omstandigheden van testen in een laboratorium doorgaans bij de mens niet haalbaar zijn.

Mens

Wat is er bij de mens vastgesteld?  Helaas bitter weinig. Onderzoekers hebben in 2015 eenmalig over een klein groepje borstkankerpatiënten (zie referentie Kroep in bovengenoemd artikel) gerapporteerd bij wie het erop leek dat chemotherapie minder misselijkheid gaf en minder diarree, de dag zelf en de dag erna werd gevast. De onderzoekers stellen zelf dat er GEEN aanwijzingen zijn voor een ‘beter effect’ van chemotherapie op de kanker.  Ook in enkele andere kleine studies die in de review werden genoemd, was geen enkele aanwijzing dat er een gunstig effect op de kanker zou zijn.  Letterlijk citaat uit een van de genoemde studies;

STF (vasten) did NOT diminish chemotherapy-induced reduction  of tumor volume  and tumor markers, suggesting that STF did not interfere with the efficacy of the chemotherapy.”

Een gunstig effect van vasten op bijwerkingen van chemotherapie is eigenlijk niet voldoende zeker aangetoond,  althans niet naar de normen die moderne wetenschap hanteert. Het Is niet onmogelijk en kan ook weinig kwaad, dus het is aan ieder vrij om eens te proberen, maar we kunnen dat als dokter niet adviseren. Een gunstig effect op de kanker zelf is vooralsnog echter NIET aangetoond, noch aannemelijk.

Nederlandse dokters hanteren zeer zorgvuldig een beleid dat wetenschappelijk als medisch zinvol is getoetst. Ongenuanceerde of suggestieve berichtgeving zorgt er voor dat patiënten op een verkeerd been worden gezet en geeft valse hoop.

Op Stichting DUOS vindt u veel informatie over voeding. Type bij de zoekfunctie op de homepage ‘voeding’ in . We noemen enkele vaak bezochte:

Ook op Forum is het onderwerp ‘voeding’ populair zie  ‘Voedsel en kanker’ . Heeft u tips of adviezen of bent u een aanhanger van een bepaalde voedingswijze of dieet? Deel het op ons Forum!

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in

error: Content is protected