Verhoogde kans op blaaskanker na EBRT

Een EBRT (externe radiotherapie) behandeling bij prostaatkanker kan (vooral bij risicogroepen) een verhoogde kans geven op blaaskanker in vergelijking met Radicale Prostatectomie (RP). Dit is gebleken uit een studie waarbij de data van 84.000 mannen  uit de US National Cancer Institute Surveillance, Epidemiology and End Results (SEER) zijn gebruikt.

Van deze mannen onderging 39% een RP en 61% een EBRT behandeling. De 5- en 10-jarige blaaskanker incidentie was significant hoger bij mannen die met EBRT waren behandeld (respectievelijk 1.26% en 2.34%) ten opzichte van RP (0,75% en 1.63%). Ook uit eerdere studies bleek niet alleen deze verhoogde kans op blaaskanker bij EBRT, maar eveneens op een tweede primaire kanker in het bekken (27%).

European Urology

External Beam Radiotherapy Increases the Risk of Bladder Cancer When Compared with Radical Prostatectomy in Patients Affected by Prostate Cancer: A Population-based Analysis

Probach is een studie binnen DUOS waarin EBRT wordt onderzocht.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in