Verkoudheidsvirus ingezet bij niet-spierinvasieve blaaskanker

De CANON studie, afgelopen week gepubliceerd in Clinical Cancer Research, kreeg de nodige media aandacht voor de ongewone behandelings benadering van een veel voorkomend type blaaskanker. Uit de studie bleek dat een virus verantwoordelijk voor een ‘ongecompliceerde verkoudheid’ in potentie gebruikt kan worden om niet-spierinvasieve blaaskanker te behandelen. Onderzoekers van de Universiteit van Surrey stelden 15 patiënten bloot aan het CVA21 virus voorafgaand aan chirurgie bij een fase 1 studie. Weefsels die later werden afgenomen uit de blaas bewezen een anti tumor activiteit, bij 1 patiënt was de tumor niet meer aantoonbaar. De resultaten zijn veelbelovend, maar in een zeer vroeg stadium en gebaseerd op een kleine sample size. Verder onderzoek is noodzakelijk.

Abstract

Viral targeting of non-muscle invasive bladder cancer and priming of anti-tumour immunity following intravesical Coxsackievirus A21

DUOS bericht regelmatig over nieuwe behandelingen van (niet-)spierinvasieve blaaskanker, type ‘niet-spierinvasieve’ of ‘niet-spierinvasief’ in bij de zoekfunctie op de homepage (www.stichtingduos.nl)

Binnen DUOS zijn diverse studies die aspecten van niet-spierinvasieve blaaskanker onderzoeken waaronder: