Vitamine D en kanker

Op het DUOS Forum verscheen de volgende vraag: In een tijdschrift las ik dat vitamine D supplementen kunnen helpen bij het voorkomen van (prostaat)kanker, klopt dat?

Stichting DUOS ontvangt meer vragen over vitamine D (supplementen), het antwoord op deze vraag willen we u daarom niet onthouden:

‘Vitamine D en (prostaat)kanker, er is veel over geschreven en veel onderzoek naar gedaan. Tot op heden is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs dat het slikken van vitamine D supplementen helpt om de kans op het krijgen van prostaatkanker te verkleinen. Het Wereld Kanker Onderzoekfonds heeft hier onderzoek naar gedaan en heeft geen bewijs gevonden.
Er zijn wel enkele studies die een verband hebben gevonden tussen een lage vitamine D waarde in het bloed en een verhoogd risico op het krijgen van prostaatkanker. De meerderheid van de onderzoeken heeft deze relatie echter niet gevonden.

Ook een overzichtsstudie in 2014, waarbij de resultaten van 14 studies zijn samengebracht, laat zien dat er geen relatie is gevonden tussen de hoeveelheid vitamine D in het bloed en het risico op het ontstaan van prostaatkanker. Integendeel: in een enkele studie werd zelfs een verhoogd risico op het ontstaan van prostaatkanker gezien bij hoge waardes aan vitamine D in het bloed.

Ook een recente studie in The BMJ (British Medical Journal) kwam tot deze conclusie:
Conclusions There is little evidence for a linear causal association between circulating vitamin D concentration and risk of various types of cancer, though the existence of causal clinically relevant effects of low magnitude cannot be ruled out. These results, in combination with previous literature, provide evidence that population-wide screening for vitamin D deficiency and subsequent widespread vitamin D supplementation should not currently be recommended as a strategy for primary cancer prevention.

Read more in The BMJ (Britisch Medical Journal) Circulating Vitamin D Concentration and Risk of Seven Cancers: Mendelian Randomisation Study

Op grond van bovenstaande onderzoeksgegevens die momenteel beschikbaar zijn, raden wij een stabiel en uitgebalanceerd vitamine D level aan. U kunt zorgen dat er geen ‘tekort’, maar ook zeker geen ‘te veel’ is.